2022. március 28., hétfő

Önmagamból én

 

A tükörből az arc néha idegenként tekint vissza rám; vonásaiban már nem találom önmagam. Eltűnődöm, vajon hová tűnt belőlem a lendület, a lelkesedés, a mindig tenni akarás. Az életigenlés, a bolondos fiatalság. Hová illant el ajkaimról a mosoly és szemeimből a fény? Mikor párolgott el belőlem ilyen kínzó-maradéktalanul az élet?

Valaha rohanó patak voltam, sebes, tisztavizű. Kacagva-csobogva törtem utam gyökerek, gallyak, kövek és földrögök között. Majd lettem fiatal folyó; bővizű, erős sodrású és olyan eleven. Partjaim közt hömpölyögtem, néha azt sem tudván merre, mi cél felé, de haladtam szüntelen. Áradtam is olykor, mikor a vizek jégbilincsét feloldotta a nap. Igéztem, ihlettem, sodortam; hol rombolva, hol építve, de bárhogyan is – téve.

Most kiszélesedett medremben, megszelídülve csak haladok, lassan, mint az idő, mikor várunk valamit. Sietnem nincs hova. Nem vonzanak már az új tájak, nem hív gátat törni vágy. Csak haladok kedvtelenül, lomhán, cipelve ólmos hulladékom: erdők elvesztett gallyait, szeméttelepek mocskát, fájó idők, bánatok könnyeit, saját elfúló sóhajom, a halálba menekülők utolsó jajszavát. Nyugodt, sima vizem szenvtelen tükrözi az eget; olykor komor fellegek hadát, máskor szikrázó napot. Nem csipkézem már a képet szertelen csacsogva műalkotásommá… csupán visszatükrözöm.

Csak megyek – nap nap után, ugyanúgy – monoton. S vágyam csak megérkezni. Valahol előttem ott a tenger, tudom! Lágy vizébe tolulni vágyom; eggyé válni a végtelennel, hogy már mennem se kelljen, csak sodorjon hulláma, hogy feloldódjak, semmivé váljak benne. Oda tartok, s addig is egyéb cél és vágy híján olykor magamban elmerengek: vajon mikor, hogyan, mitől lettem ez a céltalan vén folyó? Melyik gát tört meg, melyik táj lohasztotta kedvem? Melyik sziklapart hasította ki lelkem zubogó vizem tajtékai közül? Vajon mikor tűntem el önmagamból éppen én?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése